Òdena commemora el 8 de març
S'organitzen activitats per a totes les edats.
Nacions Unides va establir, el 1975, que el 8 de març seria un dia dedicat a parlar dels drets de les dones. En un primer moment, era el Dia de la Dona Treballadora, ja que la data anava lligada a la reivindicació de la millora de les condicions laborals del col·lectiu. Ara, és un dia per remoure consciències sobre les desigualtats de gènere i reconèixer alhora els èxits socials, econòmics, culturals i polítics que han aconseguit les dones. Òdena se suma a la commemoració amb una programació dedicada al 8M, que s'allargarà durant tot el mes.
L'acte central serà la sisena edició de la Fira de la Dona, que se celebrarà el mateix 8 de març, al carrer Lleida del Pla d'Òdena. L'esdeveniment acollirà parades amb projectes encapçalats per dones, d'11 del matí a dues de la tarda, i inclourà activitats especialment adreçades a elles, com una masterclass de Zumba a les 11 del matí. Serà una jornada plena d'energia femenina per gaudir, compartir, crear vincles i teixir xarxa. Organitzada per Polítiques d'Igualtat.
Uns dies més tard, l'11 de març, se celebrarà la xerrada Camins creuats, dones que arriben al mateix destí: Òdena. Serà un espai en què dues dones compartiran les seves històries de migració, explicaran els reptes que han hagut d'enfrontar i reflexionaran com la vida les ha portat a Òdena. L'acte tindrà lloc a les quatre de la tarda, al Casal de Gent Gran del Pla d'Òdena, i l'entrada serà lliure i gratuïta.
El mateix Casal també organitza la tercera edició del Sopar de Dones, un espai per conversar, compartir experiències i celebrar en la sororitat. Se celebrarà el 6 de març, a dos quarts de nou del vespre, al Centre Cívic del Pla d'Òdena. També s'hi farà un homenatge a la Dona del Municipi i es gaudirà de la música i el ball. Per participar-hi cal fer una inscripció prèvia abans del 27 de febrer al correu electrònic casalgentgranelpla@gmail.com. El tiquet val 8 € i inclou un entrepà, beguda i coca.
El Casal també farà, d'una banda, un taller d'agulles de solapa obert a tothom, el 3 de març, a les quatre de la tarda, i una caminada saludable el dia 20, on es llegirà el manifest del 8M. La sortida es farà a les 10 del matí, des del Centre Cívic del Pla d'Òdena. La participació en ambdues activitats és gratuïta, però cal fer inscripció prèvia al correu electrònic casalgentgranelpla@gmail.com.
Per a qui li agradin els treballs manuals, l'àrea de Serveis a les Persones muntarà, el 5 de març, un taller d'elaboració de bosses tote bag. Serà al Centre Cívic del Pla d'Òdena, de 9 a 11 del matí. És gratuït, però cal apuntar-s'hi al correu centrecivicelpla@gmail.com.
ESPECIALMENT ADREÇAT A INFANTS I JOVES
El 8M és una jornada oberta a tota la població, però hi ha especial interès en la participació del col·lectiu més jove, tant per sensibilitzar-lo com per escoltar les seves opinions. L'àrea d'Infància i Joventut organitza tres activitats amb aquest objectiu.
La primera és una exposició col·laborativa sota el títol Fem visible les dones. A partir del 23 de febrer es podrà recollir en l'Ajuntament una plantilla que s'haurà d'omplir amb la foto o el dibuix d'una dona que sigui referent per a qui participi en la proposta. Abans del 4 de març, hi haurà marge per retornar-la. I del 9 al 31 de març el conjunt de dones referents serà exposat a la vidriera de l'Ajuntament, amb l'objectiu de fer un reconeixement a les seves figures. El treball amb millor valoració rebrà un obsequi el dia de la inauguració, a l'Espai Jove.
En col·laboració amb l'àrea d'Educació, el 4 de març també organitzaran PIDCES, una dinàmica al pati de secundària de l'IE Castell d'Òdena en què s'oferiran materials culturals i d'oci, com pel·lícules, llibres o sèries, on la figura principal sigui la d'una dona.
L'Espai Jove també formarà part de la programació del 8M. El 6 de març dedicarà la tarda a fer un taller d'estampació de tote bags amb missatges d'empoderament femení. Per participar-hi cal inscriure's amb un WhatsApp al 671 060 851 o amb un missatge directe a l'Instagram @odenajoves.
El mateix 6 de març també s'organitzarà un taller de manualitats per a famílies amb infants de 2 a 9 anys. Tindrà lloc al Centre Cívic del Pla d'Òdena i es titularà Dona'm una flor pel 8M. Cal fer inscripció prèvia al correu electrònic centrecivicelpla@gmail.com.
A LA BIBLIOTECA
La Biblioteca L'Atzavara se suma a la programació amb una exposició bibliogràfica especial del 8M, que es podrà visitar del 2 al 14 de març, en l'horari d'obertura de l'equipament.
Per fer visible el 8M a tota la població, els espais més emblemàtics de la població, com són la façana de l'Ajuntament, la rotonda del Pla d'Òdena o l'església de la Verge de la Pau, seran il·luminats del 2 al 16 de març amb llums violetes.