La doctora en psicologia Chon Molina va donar consells per aplicar com a pares d´infants i millorar-ne la seva educació

Divendres, 26 de febrer de 2016

Aquest dijous 25 de febrer es va celebrar una nova sessió de l'Escola de Pares i Mares d'Òdena, aquesta vegada a la Sala de música de l'Escola Castell d'Òdena. La doctora en psicologia, especialitzada en infància i adolescència, Chon Molina, aquesta vegada es va centrar en com educar els nens i nenes sense temps, centrant-se en el període de la infància.

La sessió va ser participativa, on els pares posaven exemples amb les situacions que es troben al dia a dia. La professional va començar dient que hi ha una gran diferència entre el dia a dia dels nostres pares i el dels pares actuals, i és que ells també tenien moltes ocupacions. I avui en dia el paper dels professionals de l'escola és més difícil perquè els pares d'avui solen ser més crítics i exigents. Ella mateixa va recordar que l'educació no només depèn de l'escola, i que els pares són els primers que s'han d'encarregar d'aquesta tasca envers els seus fills.

D'altra banda, va parlar de la importància de dedicar qualitat i no quantitat de temps als nostres fills. A les dones, que solen tenir més d'un pensament al cap, per regla general, va aconsellar que poden deixar sols als nens tot jugant, i així aconsegueixen autonomia, mentre elles poden avançar una altra tasca de casa, per exemple; d'aquesta manera quan estiguin per la criatura ho faran millor, amb més individualització.

Chon Molina va recordar en vàries ocasions que el nen necessita als grans en plena forma, i és que els menuts tenen tota l'energia del món i ells noten si els pares estan cansats o no. Els fills reclamaran quant més temps millor estar amb els pares, però també valoren que sigui de qualitat i volen veure als pares contents. Per aconseguir-ho, la doctora en psicologia també va aconsellar que hi hagi recompenses pels components de la parella, sigui alguna escapada en parella o bé que la parella es torni per poder fer la seva afició, encara que sigui practicada per individual.
I és que l'equip (pares) han d'estar units i en plena forma per dur a terme una millor educació per als seus fills. I no cal descartar l'ajut extern.

D'altra banda, els nens no solen fer cas a la primera, i tot i així s'ha de veure com és la criatura, si és la que necessita motivacions en positiu perquè reaccioni o si és de les que acaben fent cas per por a rebre un càstig. I no hem d'oblidar que per als nens les presses no existeixen, existeix per a les persones grans, el significat del temps per als menuts és molt diferent; és per això que les persones grans ens posem nervioses. Als grans també ens cal organització a l'hora de realitzar les feines, també a nivell de parella, segons Chon Molina. La mateixa doctora en psicologia diu “la societat d'avui en dia ha empitjorat en el sentit que tenim nens més espavilats i alhora menys autònoms”, i s'explica dient que això no és culpa d'ells, sinó de l'educació que han rebut, els pares els hi han fet tot fins a una edat avançada, en moltes ocasions, fet que no solia passar quan els nostres pares i avis eren petits.

La mateixa ponent de la xerrada va destacar les conegudes 3 C que haurien de seguir els pares: ser constants, coherents i conseqüents. D'altra banda, va dir que no s'ha de confondre consentir amb estimar. I ella mateixa va exposar uns hàbits que caldria adquirir com a pares: ser responsables (educar des de casa), lideratge (han de quedar equilibrats quatre components: control, exigència, comunicació i amor), administració personal, benefici mutu (en el cas que es decideixi que el nen dormi amb els pares, per exemple), comunicació efectiva, interdependència (si algú de la parella tiba més del carro, en el cas que es posi malalt que els altres de la casa participin i l'organització de la casa no coixegi), millora continuada (hi ha pares que es pensen que tot ho fan bé, i no és el cas).

Tots aquests hàbits aconsellats anirien ben aposentats sobre el fet que els pares no consideréssim que tot és urgent i hauríem d'evitar els coneguts “lladres del temps” com ho podrien ser fer coses que no són tan prioritàries com contestar whatssaps de grups, del facebook, perquè després ens faltarà temps per fer les coses més importants i tornarem a anar estressats. Si eduquem i criem els nostres fills de forma estressada els ho transmetre'm i no és gens bo.

La 4a sessió de l'Escola de Pares i Mares de l'Escola d'Òdena se celebrarà el dijous 7 d'abril i anirà a càrrec d'En Carles Parellada Enrich.

Darrera actualització: 27.02.2019 | 16:08